Kolejne badania wskazują na związek pomiędzy spożywaniem śliwek suszonych a zdrowiem kości

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on StumbleUpon0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0

India shots prunes
Wyniki dwóch badań zaprezentowanych na Międzynarodowym Sympozjum Żywieniowych Aspektów Osteoporozy (International Symposium on Nutritional Aspects of Osteoporosis) wskazują na pozytywne efekty spożywania śliwek suszonych.

Osteoporoza stanowi rosnący problem zdrowotny. Według Międzynarodowej Fundacji Osteoporozy (International Osteoporosis Foundation, IOF) jedna na trzy kobiety i co najmniej jeden na pięciu mężczyzn w trakcie swojego życia złamie kość w wyniku osteoporozy. Obecnie szacuje się, że w Unii Europejskiej 22 miliony kobiet i 5,5 miliona mężczyzn cierpi na tę chorobę, co zwiększa ich ryzyko złamania kości, powodując szacunkowo 3,5 miliona złamań rocznie. W Polsce przewidywane koszty osteoporozy mają do 2025 roku osiągnąć 753 miliony euro (ok. 3,12 mld zł), co stanowi 27% wzrost w stosunku do 2010 roku, w którym koszty wyniosły 593 milliony euro (ok. 2,46 mld zł).1

Nowe wyniki badań zaprezentowane 18 czerwca br. podczas Międzynarodowego Sympozjum Żywieniowych Aspektów Osteoporozy (The International Symposium on Nutritional Aspects of Osteoporosis, ISNAO) w Montrealu sugerują, że tak prosta czynność, jak codzienne spożycie porcji śliwek kalifornijskich może wspierać utrzymywanie zdrowia kości i może nawet przyczyniać się do maksymalizowania potencjału masy kostnej.

„Jestem uradowana słysząc o kolejnych wynikach badań związanych ze spożywaniem śliwek suszonych oraz ich wpływem na wspomaganie zdrowia kości. Im więcej efektywnych strategii minimalizowania utraty masy kostnej, którymi możemy podzielić się ze społeczeństwem, tym lepiej” – mówi doktor Connie Weaver, Dyrektor Sympozjum ISNAO, wybitna profesor i szefowa departamentu nauk o żywieniu Purdue University.

Nowe badania, które uzasadnią decyzję amerykańskiej Narodowej Fundacji Osteoporozy (National Osteoporosis Foundation, NOF) dotyczącą włączenia śliwek suszonych na listę produktów dobrych dla zdrowia kości, zostały przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych oraz sponsorowane przez organizację California Prune Board. Stanowi to wyraz długoterminowego zaangażowania organizacji w prowadzenie badań nad żywieniowymi aspektami, które już zaowocowały w Unii Europejskiej nadaniem oficjalnego oświadczenia zdrowotnego – uznając śliwki suszone za jedyny naturalny suszony owoc, który wspiera zdrowie układu pokarmowego przy spożywaniu 100 g dziennie.

NOWE BADANIA

Śliwki suszone przyczyniają się do wzrostu masy kostnej u młodych dorosłych oraz starzejących się myszy rodzaju męskiego

Dr Bernard Halloran, profesor medycyny na University of California w San Francisco zaprezentował podczas sympozjum ISNAO w dniu 18 czerwca br. swoje nowe badania. Opierając się o swoje wcześniejsze prace, w których odkryto, iż śliwki suszone mogą przywracać utraconą masę kostną u starzejących się myszy, Halloran weryfikował czy śliwki suszone mogą wspierać osiągnięcie szczytowej masy kostnej podczas wzrostu. Halloran odkrył, że włączenie śliwek suszonych do diety może wspierać wzrost objętości kości u zarówno młodych, dojrzewających, młodych dorosłych i dorosłych osobników myszy.

„Te godne uwagi obserwacje sugerują, że śliwki kalifornijskie mogą wspierać zdrowie kości na wcześniejszych etapach życia” – mówi Halloran.

Wcześniejsze badania sugerują, że śliwki suszone mogą wspierać poprawę gęstości mineralnej kości poprzez redukcję markerów stanów zapalnych, które przyspieszają tempo, w jakim komórki kości ulegają rozpadowi lub kości ulegają złamaniu.2

Halloran dodał, że jego badania są atrakcyjne, gdyż osteoporoza związana z wiekiem stanowi istotny społecznie problem zdrowotny dla zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Pomimo znacznych postępów w medycynie związanych z leczeniem osteoporozy, wyzwania związane z przestrzeganiem przez pacjentów leczenia, skutkami ubocznymi, kosztami oraz długookresową efektywnością pozostają aktualne. Śliwki suszone są wygodną i niedrogą przekąską czy też składnikiem potraw, jednocześnie wartym dalszego poddania badaniom.

Dzienne spożycie porcji śliwek suszonych jest związane ze spowolnieniem utraty masy kostnej u kobiet w wieku pomenopauzalnym

Wcześniejsze badania dowiodły, że spożywanie 100 gram śliwek suszonych (2 porcje, około 8-12 sztuk) przez okres jednego roku było związane ze wzrostem mineralnej gęstości kości oraz poprawiło indeksy obrotu kostnego u kobiet w wieku pomenopauzalnym.3 Podczas sesji sympozjum ISNAO oraz tegorocznej konferencji Experimental Biology w Bostonie w Stanach Zjednoczonych, dr Shirin Hooshmand, badacz oraz adiunkt wydziału wychowania fizycznego i dietetyki na San Diego State University zaprezentowała nowe wyniki badań porównawczych, w których zwrócono uwagę na efektywność mniejszej dawki tj. 50 gram suszonych śliwek (jedna porcja, około 5-6 sztuk) w badaniu przeprowadzonym na niewielkiej grupie starszych kobiet cierpiących na osteopenię i trwającym ponad 6 miesięcy. Wyniki wskazują, że jedna porcja śliwek suszonych może sprzyjać zdrowiu kości poprzez spowolnienie utraty masy kostnej.4

„To niesamowite odkrycie, że pełen smaku owoc suszony, będący wygodną przekąską, może być pomocny dla zdrowia kości” – mówi Hooshmand.

Śliwki kalifornijskie z duma wspierają Międzynarodową Fundację Osteoporozy (IOF) w promocji zdrowia kości

Wyniki coraz większej liczby badań dostarczają dowodów na to, że śliwki kalifornijskie są odżywczym owocem o obiecującym wpływie na zdrowie kości. Z tego powodu California Prune Board z dumą wspiera tegoroczną, ważną Międzynarodową Konferencję Stowarzyszeń Pacjentów cierpiących na Osteoporozę (Worldwide Conference of Osteoporosis Patient Societies), organizowaną przez IOF.

Ponadto śliwki suszone od dawna są rekomendowane jako produkt o wysokiej wartości odżywczej, który warto włączyć do swoich posiłków lub spożywać prosto z paczki jako przekąskę. Rosnąca liczba badań wspiera to przekonanie, nie tylko w kontekście zdrowia kości. W rzeczywistości, śliwki suszone są suszonym owocem certyfikowanym decyzją Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (European Food Safety Authority, EFSA): spożywanie 100g (8-12 sztuk) śliwek suszonych dziennie w ramach zróżnicowanej diety wspiera prawidłową pracę jelit. Śliwki suszone są bogate w błonnik, pozbawione tłuszczu, niedosładzane, a zawierające jedynie naturalne w owocach cukry. Są one również bogatym źródłem potasu, który pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi, a także zawierają witaminę B6 oraz miedź, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie systemu odpornościowego i nerwowego. Śliwki suszone cechuje także wysoka zawartość witaminy K oraz manganu, które wspierają utrzymywanie zdrowych kości.